Asiakkuus on muutakin kuin vain kaupantekoa

Henkilöstövuokraus, rekrytointi, koulutus ja konsultointi. Pari vuotta sitten en osannut ajatella tekeväni töitä tällä toimialalla. Fokus oli silloin vahvasti urheiluseuratoiminnassa ja sen markkinoinnissa ja myynnissä. Nyt olen vajaan vuoden ajan opetellut henkilöstöalaa. Jokainen päivä on uudenlainen haaste ja se pitää mielenkiintoa yllä tätä työtä kohtaan.

Urheiluseuratoiminnassa moni asia perustuu asiakassuhteisiin, -kontaktointiin ja ennen kaikkea luottamukseen. Väittäisin samojen lainalaisuuksien toteutuvan henkilöstöpalvelualalla. Isoin ero henkilöstöalan ja yhteistyökumppanuuksien myynnissä on se, että henkilöstöalalla myyt palvelua (työvoimaa, työpanosta), jolla me helpotamme tai ratkaisemme asiakasyrityksen liiketoiminnan haasteita. Myymme konkreettisia toimenpiteitä työn toteuttamiseen ja tekemiseen sekä liiketoiminnan kehittämiseen. Yhteistyökumppanuuksien hankkiminen urheiluseuratoiminnassa on taas mielikuvien ja mahdollisuuksien myymistä, jonka tarkoituksena on pääsääntöisesti tuoda näkyvyyttä, potentiaalisia asiakkuuksia (myyntiä), luoda ihmisille positiivinen mielikuva yrityksestä ja lisätä yrityksen tunnettavuutta. Urheilumarkkinoinnissa myydään mahdollisuuksia.

Henkilöstöpalvelualan asiakassuhteen ja kumppanuuden luomisessa on paljon samaa, mutta yksi asia nousee ylitse muiden. LUOTTAMUS ja sen aikaansaaminen. Luottamus pitää ansaita asiakkaalta/yhteistyökumppanilta, jotta mahdollinen asiakassuhde toteutuisi. Kumppanuus perustuu molemminpuoliseen ja avoimeen asioiden hoitamiseen. Luottamus syntyy siitä tavasta, jolla molemmat osapuolet vaalivat tätä kumppanuutta. On syytä selvittää asiakasyrityksen toimintatavat, tietää ja olla asiakkaasta kiinnostunut myös muilla tavoin kuin vain mahdollisen taloudellisen hyödyn näkökulmasta. On tiedettävä, mitä asiakas haluaa ja mihin hän meitä tarvitsee.

Henkilöstöalalla on kyse kolmikantaisesta yhteistyöstä, joka koostuu työntekijästä, asiakasyrityksestä ja henkilöstöyrityksestä. Toimintamme on oltava avointa kaikkiin kolmeen suuntaan. Tätä kautta voimme mahdollistaa luottamuksen, tyytyväiset asiakkaat ja työntekijät ja luoda sitä kautta pitkäaikaista yhteistyötä ja kumppanuutta.

Miten voisimme yrityksenne kanssa vahvistaa yhteistyötämme?

 

Mikko Virtanen

Mikko Virtanen
palvelupäällikkö
HR Sata Henkilöstötalo
linkedin_logo_hrsata_25x25

07.11.2016

0

Jaa tämä